Η αναχρονιστική περί ιθαγένειας αντίληψη του ΣτΕ

632-panos-trigazis-275x152http://www.avgi.gr

του Πάνου Τριγάζη*

Έχω γράψει και άλλες φορές ότι με είχε εντυπωσιάσει, το 2008, η ομιλία που είχε κάνει σε εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Ναζισμού (21 Μαρτίου) μαθήτρια του 1ου Γυμνασίου Βύρωνα, παιδί Αλβανών μεταναστών, η οποία είχε θέσει τα εξής ερωτήματα: «Τί σημαίνει να είσαι Έλληνας σήμερα; Σημαίνει να έχεις Έλληνες γονείς; Μπορείς να έχεις δύο χώρες, που τις αισθάνεσαι δικές σου; Μπορείς να αισθάνεσαι ταυτόχρονα Έλληνας και Αλβανός, Έλληνας και Ουκρανός, Έλληνας και Βούλγαρος;»

«Η πρόκληση για τη χώρα μας -είχε πει κλείνοντας την ομιλία της η 15χρονη μαθήτρια- είναι να αναγνωρίσουμε τη δική μας εσωτερική πολυμορφία και να διαμορφώσουμε όλοι μαζί -γηγενείς, μετανάστες και παιδιά μεταναστών- μια νέα εθνική συνείδηση στην οποία να καθρεφτίζεται η πολιτισμική διαφορετικότητα της σύγχρονης Ελλάδας, αλλά και η πίστη στην πατρίδα και στο Σύνταγμα».

Με λύπη μου διαπιστώνω ότι η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τον νόμο Ραγκούση περιέχει αναχρονιστικές απαντήσεις στα ερωτήματα της μαθήτριας. Φοβάμαι ότι το ΣτΕ υποστηρίζει μια εντελώς αναχρονιστική αντίληψη για την ιθαγένεια και την απόκτησή της. Αρνείται την ιθαγένεια για ανθρώπους που γεννήθηκαν εδώ και δεν ξέρουν άλλη πατρίδα από την Ελλάδα. Ας θυμηθούμε ότι από το 1998 ο Συνήγορος του Πολίτη χαρακτήριζε «πηγή αρκετών προβλημάτων» την εφαρμογή του ελληνικού δικαίου της ιθαγένειας στη λεγόμενη «αρχή του αίματος». Πώς απαντούν οι κορυφαίοι νομικοί του ΣτΕ στο άρθρο 15 της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, που λέει ότι «καθένας έχει το δικαίωμα της ιθαγένειας»;

Το ΣτΕ προσχώρησε στην άποψη ότι «Έλληνας γεννιέσαι, δεν γίνεσαι», που, αν επικρατούσε, θα είχε τραγελαφικές συνέπειες για τη χώρα μας. Μεταξύ άλλων, θα καθιστούσε αδιανόητη την έννοια της διπλής ιθαγένειας, την οποία απολαμβάνουν πολλοί Έλληνες εκτός των συνόρων της Ελλάδας. Με την ίδια λογική η ιδιότητα του πολίτη της Ε.Ε. (ευρωπαϊκή ιθαγένεια), την οποία μοιραζόμαστε με Ιταλούς, Γερμανούς, Γάλλους, Βούλγαρους, Βρετανούς και άλλους Ευρωπαίους, θα έπρεπε να είναι απευκταία. Επειδή συμβαίνει να είμαι και πρόεδρος του Συνδέσμου «Μπάιρον», φοβούμαι μήπως προταθεί η αφαίρεση της ελληνικής ιθαγένειας και από τον Λόρδο Βύρωνα, ο οποίος πολιτογραφήθηκε Έλληνας στο Μεσολόγγι και θεωρείται εθνικός ήρωας των Ελλήνων, ενώ είχε γεννηθεί Βρετανός.

Δυστυχώς, η απόφαση του ΣτΕ ενισχύει απόψεις ξενοφοβικές και ψευτοπατριωτικές, τις οποίες διακινούν και ορισμένοι κληρικοί, όπως ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ και ο Καλαβρύτων Αμβρόσιος, με επικλήσεις κινδύνων για «την καθαρότητα της φυλής μας», ξεχνώντας τη ρήση του Απόστολου Παύλου «ουκ ένι Ιουδαίος ουδέ Έλλην, ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι αρσεν και θήλυ».

Μιλούν για την «καθαρότητα της φυλής» ορισμένοι εθνοκάπηλοι, ενώ γνωρίζουν ότι δεν υπάρχουν εθνικά «καθαρά» κράτη πουθενά στον κόσμο. Σύμφωνα με έκθεση του ΟΗΕ, «τα 2/3 των χωρών περιλαμβάνουν τουλάχιστον μια σημαντική μειονότητα που αναλογεί στο 10% του πληθυσμού τους» (Human Development Report 2004). Συγχέουν σκόπιμα τις έννοιες «μετανάστες» και «εθνικές μειονότητες», που συγκροτούνται από γηγενείς πληθυσμούς και έχουν προκύψει από εξελίξεις σε μεγάλο ιστορικό βάθος.

Αυτοπροβάλλονται, όμως, και σαν υπερπατριώτες οι κήρυκες της ξενοφοβίας και του ρατσισμού στη χώρα μας, μιλώντας στο όνομα του εθνικού συμφέροντος και των ελληνικών παραδόσεων. Όμως, ούτε το εθνικό συμφέρον υπηρετούν οι δυνάμεις αυτές (άλλωστε υπάρχει οδυνηρή εμπειρία από το παρελθόν, την οποία διαρκώς υπενθυμίζει η κυπριακή τραγωδία), ούτε έχουν σχέση οι απόψεις τους με τον αληθινό πατριωτισμό. Γιατί είναι γνωστό (και όσοι έχουμε ζήσει στο εξωτερικό το ξέρουμε «από πρώτο χέρι») ότι ο παγκόσμιος θαυμασμός στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό οφείλεται στη σχέση του με πανανθρώπινες αξίες, όπως η δημοκρατία. Αλλά και η Ελληνική Επανάσταση του 1821 ξεσήκωσε ένα μεγάλο κίνημα φιλελλήνων απ’ όλο τον κόσμο, οι οποίοι στο μέγιστο μέρος τους είδαν στην επανάσταση αυτή την έκφραση των ιδεών του Διαφωτισμού.

Ξεχνούν οι «υπερπατριώτες» ότι τον περασμένο Απρίλη στο Κρυονέρι, δύο Πακιστανοί, ο Χουμαγιούν και ο Βακά, στις 6 Απρίλη 2012 έδωσαν τη ζωή τους στην προσπάθειά τους να σώσουν ένα ζευγάρι Ελλήνων που είχαν ακινητοποιηθεί με το αυτοκίνητό τους στις γραμμές του τρένου. Αναρωτιέμαι, αν μεταθανάτια, ύστερα και από την τιμή που απέδωσε η Ακαδημία Αθηνών στους δύο Πακιστανούς, μήπως έπρεπε και η ελληνική πολιτεία να τους τιμήσει με την ελληνική ιθαγένεια. Και τι θα έλεγε τότε το ΣτΕ;

Ας περάσουμε, λοιπόν, σε ιδεολογική αντεπίθεση για την απόκρουση των επικίνδυνων ξενοφοβικών απόψεων των χρυσαυγιτών και άλλων ρατσιστών. Η εξάπλωση των απόψεων αυτών αποτελεί ωρολογιακή βόμβα για την ίδια τη δημοκρατία, αλλά βλάπτει και την ήδη βαρύτατα τραυματισμένη διεθνή εικόνα της χώρας μας, αφού γινόμαστε καθημερινά θέμα στα διεθνή ΜΜΕ όχι μόνο για τα μνημόνια και τις συνέπειές τους, αλλά και για τις ρατσιστικές επιθέσεις και τις αντιλήψεις που διακινούν περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ορισμένοι κυβερνητικοί παράγοντες, οι οποίοι κατά τα άλλα δηλώνουν ορκισμένοι ευρωπαϊστές.

* Ο Πάνος Τριγάζης είναι οικονομολόγος-διεθνολόγος και αντιπρόεδρος της Κίνησης Πολιτών κατά του Ρατσισμού

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: