Ο ΣΥΡΙΖΑ και οι «άλλοι»

imagesCARMBLDBhttp://avgi.gr/

του Νικόλα Σεβαστάκη

Υπάρχει, λοιπόν, ροή επικοινωνιακών επιθέσεων κατά του ΣΥΡΙΖΑ. Με κατηγορίες εξωφρενικές κι άλλοτε υπερβολικά χοντροκομμένες, ώστε θεωρώ βέβαιο πως δεν τις πιστεύουν κι οι περισσότεροι από όσους γράφουν και εκστομίζουν τα κατηγορητήρια.

Στην πραγματικότητα, πολλά από τα φαινόμενα που υποδεικνύονται ως βία, με την αυτονόητη εξαίρεση των τρομοκρατικών ενεργειών, εμπίπτουν περισσότερο στη σφαίρα της ηχηρής (αντι)πολιτικής ανοησίας, η οποία, ως γνωστόν, είναι ακαταμάχητη. Το πρόβλημα έχει ως εξής: ο κόσμος του ΣΥΡΙΖΑ δεν αποδέχτηκε ποτέ τη βία, αλλά οι μανιέρες αυτές, με τις οποίες όλοι και όλες ερχόμαστε σε επαφή, είναι συγχρόνως τρόποι δράσης και λεξιλόγια, συνήθειες και κάποια απαράδεκτα συνθήματα. Ακόμα και ως ρουτίνες έχουν επώδυνες συνέπειες.

Ξαναέρχομαι όμως στις κατηγορίες των «κυβερνητικών», οι οποίες επιδιώκουν βέβαια την αλλαγή της ατζέντας. Απέναντι σε αυτές ο χώρος απαντά με διάφορους τρόπους. Κυρίως όμως με το κλασικό, κοινωνιολογικής κοπής, επιχείρημα ότι αυτές οι επιθέσεις, ιδίως για ζητήματα δημόσιας τάξης και κοινωνικής βίας, θα αποδειχτούν άσφαιρα πυρά όσο θα αυξάνει η λαϊκή δυσφορία και η ένταση των οικονομικών προβλημάτων. Νομίζω ότι το επιχείρημα μπορεί να ηχεί οικείο στα αυτιά, αλλά δεν είναι πειστικό. Διότι οι ιδέες και οι στάσεις των πολιτών δεν διαμορφώνονται μόνο από υλικούς και ταξικούς παράγοντες, όσο οξυμμένοι και αν είναι αυτοί. Ζητήματα που έχουν να κάνουν με το αίσθημα ασφάλειας ή με θεσμικές και ηθικές ευαισθησίες είναι συχνά εξίσου, αν όχι περισσότερο, καθοριστικά. Η αγωνία των ανθρώπων για την καταστροφή της συνοχής του βίου και των πλαισίων της ύπαρξής τους συνιστά κάτι ευρύτερο και πιο βαθύ από τη δυσαρέσκεια για τα Μνημόνια και τις συνέπειές τους.

Από άλλες πλευρές του ΣΥΡΙΖΑ προβάλλει επίσης μια επιθετική απάντηση που αναπαράγει σε κάθε περίσταση το ηρωικό σύνθημα «ούτε βήμα πίσω». Στην περίπτωση αυτή υπεράνω όλων τίθεται η διαφύλαξη μιας ριζοσπαστικής «αντιδημοφιλίας» μαζί με υψηλόφωνη απόρριψη των κοινών παραδοχών για το τι συνιστά βία, ανομία, περιθώριο κ.λπ. Σε τούτη όμως τη στάση διακρίνεται, κατά τη γνώμη μου, μια μεγάλη παρεξήγηση: σαν να πιστεύουν, όσοι την υποστηρίζουν, ότι μεγάλα τμήματα του λαού πλησιάζουν τον ΣΥΡΙΖΑ ως ένα κάπως πιο νεωτερικό και ευέλικτο όχημα των νέων «κομμουνισμών» και όχι ως φορέα ενός πιο εξισωτικού δημοκρατικού συμβολαίου.

Σε σχέση ωστόσο με τις διάφορες εκδοχές (αντι)πολιτικού δογματισμού, πρέπει να παραδεχτούμε κάτι απλό: υπάρχουν μοντέλα δράσης και ιδεολογικές κατασκευές μέσα στην άκρα Αριστερά και στον αντιεξουσιαστικό χώρο που ρέπουν στη μόνιμη σύγχυση μεταξύ φυσικής/λεκτικής βίας και δύναμης. Υπάρχουν και πολλές σημαντικές εξαιρέσεις φυσικά. Αυτά τα μοντέλα ωστόσο αναπαράγουν συστηματικά, στο πανεπιστήμιο ή και αλλού, γραφικές και ακραία αλαζονικές πρακτικές. Αντιλαμβάνονται, λόγου χάρη, τον καβγατζίδικο στόμφο ως αγωνιστικό φρόνημα και τον ναρκισσισμό των μεγάλων «πολεμικών» φράσεων ως κινηματική τόλμη. Το χειρότερο όμως είναι ότι τούτες οι κουραστικές μανιέρες κολυμπούν αμέριμνα σε έναν επικίνδυνο αντικοινοβουλευτισμό.

Λέω το εξής: αν ισχύει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκει να είναι η λαϊκή πολιτική έκφραση του δημοκρατικού σοσιαλισμού στη χώρα, τότε βρίσκεται, λογικά, σε τεράστια απόσταση από τις παραπάνω εκδοχές. Η απόσταση αυτή δεν έχει να κάνει ούτε με εκλογικές σκοπιμότητες ούτε με κολακεία των «μικροαστών»: είναι διαφορά επί της ουσίας, χάσμα πολιτισμικό, ηθικό, οράματος. Ανάμεσα σε αυτή την Αριστερά και στις αντιλήψεις της άμεσης δράσης, των εφόδων και του διαιρετικού εργατισμού δεν μπορεί να υπάρχει κοινό έδαφος.

Ένα αυτόνομο αριστερό ηθικοπολιτικό ίχνος είναι προϋπόθεση για τη διάσωση της κοινωνικής ελπίδας σε καιρούς που δεν αστειεύονται.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: